Japan in Their Own Words (JITOW)/日本からの意見

Can the China Shock Doom Japan to the Abyss?
KAWATO Akio / Former Japanese Ambassador to Uzbekistan and Tajikistan

February 9, 2016
The Chinese economy is beginning to falter. I won't go into details here, but suffice it to say that China's economy is markedly different from the economies of Western countries. Throughout the ages of dynastic rule, and with the added influence of socialist economics, the Chinese economy has been characterized by centralized control, and is driven more by regulation than by market forces. Analyze such an economy with the tools of modern economics, and you will likely be left with armchair theories. While some privately-managed industries are doing well, they will probably suffer setbacks due to a number of systemic factors.

For example, Haier acquired GE's home electronics division to become a leading global manufacturer. However, if it leads to a brain drain of GE personnel caused by their aversion to being controlled by Chinese capital, the acquisition may well become a liability instead of an asset. Great Wall Motor is enjoying growing sales of its  moderately-priced and well-designed SUVs. But it is heavily dependent on low-quality Chinese parts to keep its prices down, and this may prove to be a vulnerability. Chinese companies could become embroiled in cutthroat competition among themselves in the coming years, making losers out of them all.

How detrimental would China's economic decline be for Japan? Japanese exports to China, including Hong Kong, were valued at roughly 17.4 trillion yen in 2014. This accounts for 23.8 percent of Japan's total exports and 3.5 percent of its GDP. How much of this would be lost if the Chinese economy falters? A breakdown of Japan's ten largest export items reveals that automobiles, valued at over 500 billion yen in 2013 - excluding Hong Kong, and scientific optical instruments at over 800 billion yen, were the only items equivalent to finished products, with components and basic materials (processed with advanced technology) comprising the rest. At the top of the list of ten items were other electronic components, valued at about 980 billion yen.

The ups and downs of the Chinese economy may hold sway over the volume of finished products exported from Japan, but as shown above, the amount itself is not vital. Furthermore, items such as auto parts, electronic components, machinery, equipment and engines are assembled into end products to be re-exported to the United States and Europe, so demand for these items are not directly affected by fluctuations in the Chinese economy. To be sure, trends in the Chinese economy will have a considerable impact on parts imported from Japan for companies that depend on the Chinese market for a greater proportion of their sales. Japanese automakers are selling around a million cars each in the Chinese market, so volatile developments in China or a rise in protectionism may hammer their sales and cause substantial damage. Even so, such an outcome would not be grave enough to spell doom for the Japanese economy.

At the moment, stock prices in Shanghai are rocking stock prices in Japan and around the world. The truth is, foreigners do not actually trade on the Shanghai stock market, because China does not allow the free transaction of capital. The Shanghai stock market is tantamount to a casino for China's individual investors, so we need not fret over the ebb and flow of its prices. Once this point becomes better known, no one would look again at Shanghai stock prices. Japanese companies in the banking and financial sectors have yet to become fully committed to China. A drowning man will grab at the nearest man and drag him to the bottom of the sea. To avoid being dragged down by China, Japan need only to cloak itself in grease and stay afloat.

Akio Kawato is Japan’s former Ambassador to Uzbekistan and Tajikistan.
The English-Speaking Union of Japan




中国経済は日本経済をどこまで奈落に引き込めるか
河東 哲夫 / 元駐ウズベキスタン大使兼駐タジキスタン大使

2016年 2月 9日
中国経済が変調を来している。詳しいことについてここでは書かないが、要するに中国人の「経済」は西側の経済とは随分違う、王朝時代以来、そして社会主義経済の影響も受けた集権的性格を持っているので、市場よりは規制で動く部分が大きい。そのような「経済」を近代経済学の手法で分析しても、机上の空論になりやすい、ということである。伸びている民営製造業もいくつかあるものの、恐らくいくつかの制度的要因で挫折していくものと思われる。

例えばハイアールがGEの家電部門を買収し、世界の大手になったが、GEの家電部門の人材が中国資本による支配を嫌って外部に流出すれば、買収はハイアールにとって資産ではなく負担になるだけだ。長城汽車などは安価でデザイン性に優れたSUVで業績を伸ばしているが、安価にするために低品質の中国製部品を多用しているところが弱点となるだろうし、これから中国の企業同士は過当競争を繰り広げて共倒れになるかもしれない。

中国の経済変調は、日本にとってどの程度のマイナスとなるだろう? まず日本の対中輸出(香港も含めて)だが、これは2014年で約17.4兆円。日本の輸出の23.8%、GDPの3.5%に相当する。これがどのくらい、中国経済の変調で失われるだろう? まず日本の対中輸出の内訳を見ると、輸出最大10品目のうち、最終製品に相当するものは自動車で5000億円強(2013年、香港を除く)、科学光学機器で8000億円強が入っているだけで、10品目の残りは部品、原材料の類が占める。10品目の首位は「半導体等電子部品」で、約9800億円となっている。

最終製品の輸出量は、中国経済の浮沈に左右されるが、その金額は右が示すように大したものではない。そして自動車や電子製品組み立てのための部品、機械機器、エンジンなどは、その多くが最終製品に組み込まれて米国やEUなどに再輸出されるので、これの需要は中国経済の浮沈に左右されない。但し中国国内での販売比率が大きな企業では、日本からの部品輸入は中国経済の動向に大きく左右される。日本の自動車各社は中国で100万台規模の売り上げを上げているので、中国情勢が荒れるか保護主義が台頭して販売が壊滅すると、かなり大きな打撃を受ける。しかしそれは、日本経済を瓦解させるほどのものではない。

日本や世界の株価は、上海の株価に今大きく影響されている。しかし中国は資本の自由取引を認めていないので、外国人は上海株式市場に参入していない。上海株式市場は中国の個人投資家のカジノのようなもので、ここの上下に我々が一喜一憂する理由はないのである。その点がもっと周知されれば、誰も上海株価などには見向きもしなくなるだろう。銀行、金融面でも、日本企業はまだそれほど中国に入れ込んでいない。溺れる者は脇にいる者にしがみつき、海の底にひきずりこむ。日本は中国に引きずり込まれないよう、せいぜい体に油でも塗っておけば大丈夫だろう。

(筆者は元駐ウズベキスタン大使兼駐タジキスタン大使)
一般社団法人 日本英語交流連盟


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